Nejednotný postoj stavebních úřadů ke GAD

ČKZ v poslední době obdržela řadu dotazů a žádostí o stanovisko ohledně GAD a (ne)vyžadování identifikátoru o zápisu změn do DTM kraje ze strany stavebních úřadů v rámci kolaudačních řízení menších staveb nebo zpracování pasportu staveb.

Důvodem je především nejednotný výklad legislativních předpisů na straně stavebních úřadů nejnižších stupňů.

Naši členové tak bývají vystaveni nepříjemné konfrontaci se zákazníkem, kterému nabízejí zpracování zákonem předepsané dokumentace, kterou však klient odmítá s odůvodněním, že stavební úřad jí od něj nevyžaduje. Naopak vyčítají geodetovi, že se chce obohatit na jejich úkor a vykázat a fakturovat činnost, kterou nepotřebují.

ČKZ VNÍMÁ TENTO PROBLÉM JAKO VELMI VÁŽNÝ.

Přitom zákony a jejich prováděcí předpisy v této věci hovoří jasně:

VE VĚCI KOLAUDAČNÍHO ŘÍZENÍ – Stavební zákon

Kolaudace - § 230, odst. 3 zákona č. 283/2021 Sb. -

-       Stavbu, která nevyžaduje kolaudační rozhodnutí, lze užívat ihned po dokončení, a to pouze v souladu s účelem vymezeným v povolení stavby. Dokončení stavby je stavebník povinen neprodleně oznámit stavebnímu úřadu. V oznámení stavebník uvede:

a) číslo geometrického plánu, pokud je stavba předmětem evidence v katastru nemovitostí nebo její výstavbou dochází k rozdělení pozemku,

b) identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje nebo předány podklady pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje.

Žádost (o vydání kolaudačního rozhodnutí) - § 232, odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb. -

-       Součástí žádosti je:

a) dokumentace pro povolení stavby s vyznačením odchylek, došlo-li k nepodstatné odchylce oproti ověřené projektové dokumentaci,

b) údaj o poloze definičního bodu stavby, a jde-li o budovu, údaj o adresním místě,

c) číslo geometrického plánu, pokud je stavba předmětem evidence v katastru nemovitostí nebo její výstavbou dochází k rozdělení nebo scelení pozemku,

...

g) identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje, nebo předány podklady způsobilé pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje,

 

VE VĚCI PASPORTU - příl. č. 11 vyhl. č. 131/2024 Sb. –

-       Dokladová část (obsahuje):

1. Geodetická aktualizační dokumentace digitální technické mapy kraje zpracovaná podle jiných právních předpisů.

2. Geometrický plán pro zaměření stavby, pokud stavba podléhá evidenci v katastru nemovitostí, a geodetický podklad pro vedení digitální technické mapy kraje, pokud je stavba obsahem digitální technické mapy kraje a údaje o ní dosud nebyly do digitální technické mapy kraje zapsány.

 

S ohledem na uvedenou legislativu proto ČKZ nemůže svým členům doporučovat jiný postup než ten, který je zakotven v právním řádu ČR.

Komora má zájem, aby její členové měli k dispozici jednotný výklad uvedené problematiky. Aktuálně proto v této věci konzultujeme s Ministerstvem pro místní rozvoj, které v nejbližší době požádáme o oficiální stanovisko. Toto stanovisko chceme následně prezentovat odborné geodetické veřejnosti formou mimořádné zprávy a informací v našem Newsletteru, aby se o něj AZI mohli při své práci opřít a v případě potřeby měli po ruce i řádný argument pro jednání se svými zákazníky či úřady.